Zamestnanci pracujúci z domu a na pracovisku – ako nastaviť benefity férovo?

Home office vs on site employees xperiencehr

Týchto pár otázok sme sa opýtali manažérov ľudských zdrojov a konzultantov, ktorí sú aktívni v medzinárodnej HR komunite:

Povedali by ste, že existuje napätie alebo pocit neférovosti medzi vašimi zamestnancami, ktorým je umožnené pracovať z domu, a tými, ktorí musia prísť na pracovisko každý deň (kvôli povahe svojej práce, napríklad technici, obsluhujúci strojov, upratovači atď.? Ako kompenzujete tých, ktorí prichádzajú denne? Poskytujete im dodatočné výhody?

Tešíme sa, že sme dostali celkom slušnú zbierku nápadov a skúseností priamo z terénu. Inšpirujte sa!

TRANSPARENTNOSŤ A INDIVIDUÁLNY PRÍSTUP

Začnite s jasným vysvetlením dôvodov, prečo je niektorým zamestnancom umožnené pracovať z domu a iným nie. Uistite sa, že každý zamestnanec chápe situáciu a tak predídete pocitom neférovosti.

Prečo vlastne vzniká takéto napätie? Tí, ktorí pracujú z domu, môžu dosiahnuť lepšiu rovnováhu medzi prácou a osobným životom, zatiaľ čo zamestnanci na pracovisku sa môžu cítiť viac zaťažení. Tu sa odporúča: Pýtajte sa! Opýtajte sa tých, ktorí prichádzajú to práce každý deň, čo by uvítali, aby sa cítili docenení a podporovaní. Snažte sa pochopiť, prečo zamestnanca trápia rozdielne pridelenia a možnosti pracovných lokalít. HR prax ukázala, že transparentný prístup je dôležitý nielen pri vytváraní pracovných zmien a priraďovaní miest výkonu práce, ale aj pri rozdeľovaní pracovných úloh s rôznymi úrovňami zaťaženia. Transparentnosť a empatia majú veľký význam. Kľúčové je uznať a doceniť lojalitu a úsilie tých, ktorí nemôžu pracovať na diaľku.

STE PRIPRAVENÍ VYSKÚŠAŤ PÁR TYPOV?

Možno ste zaviedli niektoré z nasledujúcich výhod pre tých, ktorí prichádzajú do práce každý deň. Zdieľame našu zbierku návrhov, ktorá vyšla priamo z ’pracovných zákopov‘:
Niektorým pracovným pozíciám, ktoré si vyžadujú prítomnosť na mieste, sa dá umožniť práca z domu napr. 1-2 dni v mesiaci. Napríklad strážnikom môže byť poskytnuté online školenie alebo home office pre také aktivity ako je administratíva a aktualizácia výkazov či reportov.

Teraz si predstavte dve situácie:

  • Senior pracovník pracujúci z jeho vily v kľudnom prostredí a s bazénom v zadnej záhrade.
  • Junior pracovník sediaci na pohovke v zdieľanom byte s častými rušivými elementami od spolubývajúcich a s obavami o zvýšené náklady na kúrenie a klimatizáciu.

Zohľadnili by ste tieto skutočnosti pri rozhodovaní, kto môže a kto nemôže pracovať z domu, a to bez obáv, že by ste vytvorili rozdiely na základe platovej úrovne? Určite situácia na zamyslenie…

Je praktické, dokonca žiaduce, aby sa otázka práce na diaľku pravidelne prehodnocovala. Napríklad, podporujeme týmto nastavením princípy rovnosti? Produkujú momentálne nastavenia pracovných pridelení výsledky, kvôli ktorým sme dané systémy fungovania zaviedli?

POZRIME SA NA VEC Z INÝCH UHLOV POHĽADU

Nie všetci z vás sú zástancami názoru, že sa treba nejako špeciálne starať o “znevýhodnených” zamestnancov, ktorí cestujú do práce každý deň. V princípe každý, kto podpíše pracovnú zmluvu, sa zaväzuje k určitým stanoveným pracovným podmienkam a súvisiacim výhodám alebo benefitom.

Iný pohľad: „Ak chcete pozíciu, ktorá umožňuje prácu na diaľku, naučte sa také zručnosti, ktoré vám pomôžu získať takýto druh práce.“

Pripomeňme si, že nie každý môže pracovať v kancelárii z rôznych dôvodov (zdravotné problémy, starostlivosť o deti, ťažká dostupnosť, iné osobné dôvody…). Keď sa na túto tému pozrieme z pohľadu zamestnancov na home office, uistite sa, že ich úspechy nie sú limitované tým, že nepracujú tradičným spôsobom na mieste.

V určitom bode, treba prestať situáciu komplikovať a analyzovať. Sú aj prípady, kedy niektorí zamestnanci chcú prísť do práce, aby napríklad unikli chaotickému prostrediu domova.

Pointa na záver znie: hlavným cieľom je zabezpečiť, aby všetci zamestnanci vnímali férové zaobchádzanie, a aby sa cítili doceňovaní bez ohľadu na to, kde vykonávajú svoju prácu.